themas-ontdek-digibron-onderwijs-vierkant

Onderwijsvrijheid

Reformatorisch onderwijs is een vanzelfsprekendheid. Of toch niet? Wat betekent het om een reformatorische school te zijn? En welke argumenten zijn er vóór het behoud van bijzonder onderwijs? Als u deze artikelen leest, dan heeft u genoeg bagage om uw mening te vormen of te onderbouwen.

Inhoud

5-large (2)
Crux in artikel 23-debat zit voor refoschool in term ”veilig klimaat”

Nee, artikel 23 van de Grondwet afschaffen, zal in Nederland niet zomaar gebeuren. Wel dreigt, door herdefiniëring, een inperking van de aloude onderwijsvrijheid. Sleutelwoord: sociale veiligheid.

28 september 2019

Addy de Jong

Reformatorisch Dagblad

Lees verder

27-large
Inbeuken op vrijheid van onderwijs

Het grondwetsartikel over de vrijheid van onderwijs is weer eens in discussie. De roep om wijziging van artikel 23 klinkt in de Tweede Kamer steeds luider. De seculiere partijen gooien de beuk erin. Een tussenstand.

17 september 2019

Gerard Vroegindeweij

Reformatorisch Dagblad

Lees verder

75-large
Staat de vrijheid van onderwijs onder druk?

De vrijheid van onderwijs staat volgens sommigen onder druk. Hoe reëel is de angst dat artikel 23 van onze Grondwet sneuvelt? Wat voor redenen worden hier voor gegeven? En vooral, wat zijn de opties voor ouders die hun kinderen naar een bijzondere school willen blijven sturen indien deze niet langer gefinancierd wordt?

1 oktober 2017

R. Moeliker

Zicht

Lees verder

4-large (2)
En weer ligt de vrijheid van onderwijs onder vuur

Wat gaat er gebeuren met de vrijheid van onderwijs na de komende verkiezingen? Mogen scholen straks geen leerlingen weigeren? Zal het leerlingenvervoer verdwijnen? Gaat de overheid bij het bekostigen van scholen geen rekening meer houden met de richting van de scholen? En wat betekent dat voor het christelijk onderwijs? Een verkenning.

7 maart 2017

Gerard Vroegindeweij

Reformatorisch Dagblad

Lees verder

12-large (2)
Dr. R. Toes over Vrijheid van ‘richting’ : Een pedagogisch of een levensbeschouwelijk begrip?

De Onderwijsraad kiest in zijn recente advies voor een verruiming van het (klassieke) richting begrip. Men stelt dat oorspronkelijk artikel 23 van de Grondwet uitging van een ruimer richting begrip. Het zou vooral gaan om een pedagogische zelfstandigheid. Het begrip richting wordt dan minder levensbeschouwelijk ingekleurd. Is de vrijheid van onderwijs een omstreden grondrecht? En hoe veilig is de positie van het christelijk onderwijs? We spreken hierover met dr. R. Toes, voorzitter van het college van bestuur van het Wartburg College in Rotterdam en Dordrecht.

1 februari 2017

Mr. L. Vogelaar

Criterium

Lees verder

12-large (3)
Koesteren en strijden

In 1917 kwam er een einde aan een ruim tachtig jaar durende schoolstrijd. Eindelijk werd in de grondwet verankerd dat bijzondere scholen gelijkgesteld worden aan de openbare scholen. Honderd jaar later lijkt de strijd weer op te laaien en klinken er geluiden om het artikel weer te wijzigen. Roelof Bisschop, Tweede Kamerlid voor de SGP, wil die strijd wel aangaan. 'Er zijn maar weinig landen op de wereld waar zo'n enorme diversiteit aan onderwijs is, in het belang van het kind. Daar wil je toch niets aan veranderen?'

1 januari 2017

De Reformatorische School (DRS-magazine)

De Reformatorische School (DRS-magazine)

Lees verder

6-large (4)
Reformatorisch onderwijs moet richting kiezen

Het is een kwestie van tijd tot Den Haag artikel 23 zo uitlegt dat het leidt tot een acceptatieplicht. Volgens prof. dr. A. Huijgen vormt dit geen aanleiding tot klagen over de bedreigde grondslag, maar tot het scherpstellen van de roeping van het reformatorisch onderwijs.

23 december 2016

Prof. dr. A. Huijgen

Reformatorisch Dagblad

Lees verder

10-large (2)
Weggezet als onredelijk

De onderwijsvrijheid zoals wij die nu kennen, „zal er over twintig jaar waarschijnlijk niet meer zijn, denkt dr. Floris Mansvelt Beck. Dat heeft alles te maken met een veranderde kijk van politieke partijen op tolerantie en liberalisme, betoogt hij in het proefschrift dat hij woensdag in Leiden verdedigde. „Daardoor raakt de ruimte voor minderheden om afwijkend te zijn, ingeperkt. De meerderheid ziet hen als onredelijk.

15 december 2015

Addy de Jong

Reformatorisch Dagblad

Lees verder

4-large (3)
Plussen en minnen bij onderwijsvrijheid

De Onderwijsraad presenteerde vorige week een gezaghebbend advies over artikel 23 van de Grondwet, waarin de vrijheid van onderwijs is vastgelegd. Veel van hetgeen daarin staat bekoort aanhangers van deze vrijheid, maar er is ook een aantal kanttekeningen te plaatsen.

10 april 2012

Gerard Vroegindeweij

Reformatorisch Dagblad

Lees verder

27-large
"Vrijheid van onderwijs is een liberaal beginsel"

De vrijheid van onderwijs in ons land staat onder druk. Steeds vaker pleiten politici en opiniemakers voor inperking van de onderwijsvrijheid. Hoe lang zullen christelijke scholen nog overheidssubsidie krijgen?

19 november 2005

Gerard Vroegindeweij

Reformatorisch Dagblad

Lees verder